ရီညိဳရစ္၀န္း သႏၱာကၽြန္း အလွသရဖူ ျမိဳ႕ေက်ာက္ျဖဴ နတ္ရြာသဖြယ္ သႏၱာေျမ မွ လႈိက္လွဲစြာ ၾကိဳဆိုပါ၏.....

Tuesday, October 12, 2010

အိႏၵိယႏိုင္ငံရဲ့ လင္းလတ္ေနတဲ့ ၾကယ္တစ္ပြင့္ (အပိုင္း ၃)

အပမာဒ။       ဆရာေတာ္ရဲ့ သာသနာျပဳ ေအာင္ျမင္မႈမ်ားဟာ အံၾသ၀မ္းေျမာက္ သာဓုေခၚဆိုစရာပါဘုရား။ ဆရာေတာ္ကို ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရကေရာ ႏိုင္ငံရပ္ျခားကေရာ ဘြဲ႔တံဆိပ္မ်ား ဆက္ကပ္လွဴဒါန္း ခဲ့တယ္လို႔သိရပါတယ္ဘုရား၊ ဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္မ်ားကိုလည္း မိန္႔ပါဦးဘုရား။
ဆရာေတာ္။    ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက ဘုန္းၾကီးကို ႏိုင္ငံရပ္ျခားတိုင္းတစ္ပါးမွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဒုကၡခံျပီး သာသနာျပဳခဲ့လို႔ ၇-၃-၉၃ ခုႏွစ္မွာ အဂၢမဟာပ႑ိတ ဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ကို ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းခဲ့ပါတယ္။ ယူပီျပည္နယ္အစိုးရ အတြင္း၀န္ခ်ဳပ္ ၾကီးမွဴးျပီး ၂၈-၅-၉၈ ခုႏွစ္မွာ၊ Monk in Chief ဘြဲ႔ထူးကို ဆက္ကပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဗီဟာျပည္နယ္ အစိုးရကလည္း ၂၆-၅-၉၉ ခုႏွစ္မွာ ၀ိဆြဗုဒရတနာ (၀ိဆြ ဗုဒသားေကာင္းရတာနာ)ဘြဲ႔ထူးကို ဗီဟာျပည္နယ္ ဂ၀န္နာက ဆက္ကပ္ခဲ့ပါေသးတယ္။ ဒါ့အျပင္ ၂၆-၅-၂၀၀၁ ခုႏွစ္မွာ ဗုဒ၀ိသာရဒ ဘြဲ႔ထူးကိုလည္း ထပ္မံျပီး ဗီဟာျပည္နယ္ ပညာေရး၀န္ၾကီးက လွဴဒါန္းဆက္ကပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ၁၉၈၅ ခုႏွစ္ ျပည္နယ္၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ မာယာ၀တီက ဒဥတ္ၾကိဆ္ဓမၼ (ေဆး၀ါထူးဆန္းအံၾသဘြယ္ ဘာသာေရး အားေပးကူညီေဆာင္ရြက္မႈအတြက္ သာသနာျပဳ အေကာင္းဆံုး) ဘြဲ႔ႏွင့္ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္မွာ ကန္နပူရ္ ဗုဒဘာသာမ်ားက အသင့္ေတာ္ဆံုး သာသနာျပဳဆုမ်ား ခ်ီးျမွင့္ခဲ့ပါတယ္။  
အပမာဒ။       စာဖတ္ပရိသတ္မ်ား ဆရာေတာ္ရဲ့ ဘြဲ႔ထူးနဲ႔ ဘြဲ႔အျပည့္အစံုကို သိရွိၾကည္ညိဳၾကေစရန္အတြက္ အျပည့္အစံု မိန္႔ၾကားပါဘုရား။ 
ဆရာေတာ္။   ဘုန္းၾကီးဘြဲ႔ကို အျပည့္အစံု ေရးမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဒီလိုေရးရင္ ျဖစ္ပါတယ္။ ကုသိနာရံုဆရာေတာ္၊ အဂၢမဟာပ႑ိတ ဘဒႏၱ ဥာဏိႆရ၊ M.A (သမိုင္း). M.A (ပါဠိ)၊ L.L.B၊ ပါဠိသာဟိတ်ရတနာဘြဲ႔၊ တိဗက္ဒီပလိုမာ၊ B.A.M. ေခၚတိုင္းရင္းေဆး ဆရာ၀န္ဘြဲ႔၊ ၀ိဆြဗုဒရတနာ၊ ဗုဒ၀ိသာရဒ၊ Monk in Chief ဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ရ ဆရာေတာ္ဆိုရင္ ျပည့္စံုပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အမ်ားသိထားတဲ့ ကိုသိနာရံုဆရာေတာ္ အဂၢမဟာပ႑ိတ ဘဒႏၱဥာဏိႆရ ဆိုရင္ ျပည့္စံုပါျပီ။ ဒကာၾကီးတို႔ေလွ်ာက္ထားလို႔သာ ဘုန္းၾကီးက အျပည့္အစံုေျပာျပတာပါ။
အပမာဒ။       ကုသိနာရံုမွာ ဆရာေတာ္ၾကီး သာသနာျပဳဖို႔ လ်ာထားခ်က္မ်ား ဘယ္လိုစီမံကိန္း ခ်ထားပါသလဲ ဆိုတာလည္း သိပါရေစဘုရား။
ဆရာေတာ္။   ဘုန္းၾကီးအေနနဲ႔ ကုသိနာရံုမွာ တစ္ခုျပီးတခု လုပ္ခဲ့တဲ့အထဲမွာ ကုသိနာရံုအေနနဲ႔ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ကုသိနာရံုတြင္ ဆရာေတာ္တို႔ အပိုင္တစ္ေနရာထဲမွာ ေျမဧက ၄၀ ေလာက္က်ယ္၀န္းပါတယ္။ အဲဒီမွာ ဗုဒဘာသာနဲ႔ ပက္သတ္တဲ့ တကၠသိုလ္တစ္ခု တည္ေဆာက္ဖို႔ စီစဥ္ထားပါတယ္။ အဲဒီတကၠသိုလ္မွာ ေထရ၀ါဒနဲ႔ပတ္သတ္တာေရာ၊ မဟာယနနဲ႔ပတ္သတ္တာေရာ အဲဒါေတြပါမယ္၊ မဟာယနကဘယ္လို ေထရ၀ါဒကဘယ္လို ဆိုတာေတြမျဖစ္ရေအာင္ ေနာက္က်ရင္ ေထရ၀ါဒသန္႔သန္႔ ျဖစ္သြားဖို႔ ရည္ရြယ္ထားပါတယ္။ အဲဒီမွာ ကိုရီးယားတို႔ ဂ်ပန္တို႔လည္းပါမွာပါ။ သူတို႔ကလုပ္ႏိုင္တဲ့ တက္ႏိုင္တဲ့စြမ္းရည္ရွိတယ္။ သူတို႔နဲ႔တျဖည္းျဖည္းလုပ္ယူရပါမယ္။ အဲဒါကတစ္ခုေပါ့။ ေနာက္ အိႏၵိယမွာ ျမန္မာမင္း အဆက္ဆက္ သာသနာျပဳကိစၥေတြဘာေတြ လုပ္ခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ ေက်ာက္စာေတြ အသီသီးရွိပါတယ္။ အဲဒီေက်ာက္စာေတြ ေဖာ္ထုပ္ေရးေကာ္မတီမွာ ဘုန္းၾကီးလည္းပါပါတယ္၊ ဘုန္းၾကီးရဲ့အယူအဆကေတာ့ အျပင္ကေန သာသနာျပဳတာနဲ႔ အထဲကေန သာသနာျပဳတာ ပိုျပီးထိေရာက္တယ္လို႔ ခံယူထားပါတယ္။ အထဲကိုေရာက္ေတာ့ ေျပာခြင့္ဆိုခြင့္ရွိတယ္။ ေထရ၀ါဒ သာသနာကို ေျပာခြင့္ရွိတယ္။ ဘုန္းၾကီး ေရာက္ေရာက္ခ်င္းပဲ ဘုရားဟာ ျပတိုက္မဟုတ္တဲ့ အေၾကာင္း ရွင္းျပခဲ့ရပါတယ္။ ေစာေစာပိုင္းတုန္းက ဗုဒဂယာနဲ႔ ကုသိနာရံုမွာ ဂိတ္၀င္ေၾကးေပးျပီးမွ ၀င္ရတယ္။ ခုေတာ့ ဘုန္းၾကီးေဆာင္ရြက္လို႔ ၀င္ေၾကးမေပးရေတာ့ပါဘူး။ ဘုရားပရိ၀ုဏ္ဟာ ျပတိုက္မဟုတ္တဲ့အတြက္ အခေၾကးေငြေပးျပီး ၀င္စရာမလိုပါဘူး အထဲကိုေရာက္လို႔ရွိရင္ သူတို႔ ၾကည္ညိဳ သဒါရွိတာနဲ႔အမွ် ၁ က်ပ္မကဘူး ၁၀၀-၁၀၀၀-၁၀၀၀၀ စသည္လွဴမွာခ်ဥ္းပဲလို႔ ရွင္းျပရတယ္။ ေအာင္ျမင္ခဲ့ပါတယ္ ပထမေတာ့ သူတို႔က ေရွးေဟာင္းသုေတသနအေနနဲ႔ စကားေျပာပါေသးတယ္၊ ဘုန္းၾကီးက က်ဳပ္တို႔ ဗုဒဘာသာရဲ့ ဘုရားေနရာေဒသျဖစ္တယ္ ဌာနဆိုင္ရာအေနနဲ႔ ဒီလိုလုပ္ဖို႔မလိုဘူးလို႔ ရံုးမွာအေတာ္ စကားေျပာခဲ့ရပါတယ္။ သတၱရွိဖို႔ေတာ္ အထူးလိုအပ္ပါတယ္။ ေစာေစာကေျပာခဲ့တဲ့ တကၠသိုလ္ဆိုတာကလည္း အိႏၵိယက ကေလးေတြကို ဦးစားေပးျပီးသင္ဖို႔ပါ၊ ယိုးဒယား၊ ကိုရီးယား၊ ဂ်ပန္စသည္ တို႔ကိုလည္း လက္ခံပါမယ္။ သူတို႔ေတြကို ပညာတက္ေအာင္သင္ေပးျပီး ဒီအနီးအနား ၀န္းက်င္မွာရွိတဲ့ ေက်ာင္းေတြမွာ ျပန္ျပီးေနရာခ်ထားေပးရမယ္။ ဒါမွ ခိုင္ျမဲမွာပါ ကိုရီးယားတို႔ ဂ်ပန္တို႔မွာ ဒီလိုဗုဒၶဘာသာ သင္ေပးတဲ့ေက်ာင္းေတြ မရွိပါဘူး၊ ဒါေၾကာင့္ ဒီမွာလက္ခံျပီး သင္ဖို႔ပါ။ အထူးအားျဖင့္ အိႏၵိယက ကေလးေတြ ပညာတက္ဖို႔ အေရးၾကီးပါတယ္။ သူတို႔ကိုေလ့က်င့္ သင္ၾကားေပးျပီး လိုအပ္တဲ့ေနရာေတြမွာ ငါးၾကင္းသားကို ငါးၾကင္းဆီနဲ႔ေက်ာ္ဆိုသလို အစားထိုး ေနရာခ်ထားဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒါမွ အိႏၵိယမွာ ဗုဒၶဘာသာေက်ာင္းနဲ႔ သာသနာဟာ ပိုျပီးခိုင္ျမဲမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
အပၸမာဒ။        ဆရာေတာ္ရဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ ၾကီးမားတာကို ဂုဏ္ယူျပီး သာဓုေခၚပါတယ္ဘုရား။ အေျခအျမစ္က်တဲ့ လုပ္ငန္းမ်ားျဖစ္ပါတယ္၊ ဆက္ျပီးမိန္႔ပါဦးဘုရား။
ဆရာေတာ္။     ဘုန္းၾကီး ဂ်ပန္သြားျပီ  တရားေဟာေတာ့ သူတို႔က ဘာလိုပါသလဲ ေမးတယ္၊ ဘုန္းၾကီးက ေစာေစာက ရည္ရြယ္ခ်က္ကို ေျပာျပတယ္၊ အိႏၵိယမွာက မိန္းကေလး အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ စာမတက္ၾကဘူး၊ သူတို႔ကိုလည္း သင္ၾကားေပးရမယ္။ အခု ယိုးဒယားဘုန္းၾကီးတစ္ပါးနဲ႔ ကိုရီယားဘုန္းၾကီးတစ္ပါး ရထားပါတယ္။ မဟာ၀ိဇာေအာင္ျမင္ျပီးသားေရာ B.Com, B.Sc, B.Ed တို႔ေအာင္ျမင္ျပီးသားေတြ ေျခာက္ေယာက္ေလာက္ရေနပါျပီ၊ ေတာ္တဲ့ ကေလးေတြကို ထူးခၽြန္ေအာင္ လုပ္ေပးရမွာပါ ဒါမွလည္း သူတို႔ရဲ့မိဘေတြပါ ပါလာမွာျဖစ္တယ္။ အခုလက္ရွိ ကုသိနာရံုမွာ ဘုန္းၾကီးရဲ့ေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းပဲရွိပါတယ္။ ရွစ္ဧကေလာက္က်ယ္ပါတယ္။ အဲဒီမွာ မူလေက်ာင္းၾကီးရယ္၊ ေနာက္ထပ္ ကိုရီးယားေက်ာင္း၊ ဂ်ပန္ေက်ာင္း၊ ယိုးဒယားေက်ာင္း၊ သီဟိုဠ္ေက်ာင္း ဆိုျပီးေတာ့ရွိတယ္။ ပညာတက္လူငယ္ေတြမ်ားတယ္၊ အိႏၵိယမွာ ပထမဆံုးေဆာက္တဲ့ မဟာပရိနိဗာန ဓမၼသာလာယဆိုတဲ့ ေက်ာင္းလဲရွိပါတယ္။ ဘုရားဖူးေတြ တည္းခိုဖို႔ အေဆာင္လည္းရွိတယ္။ တစ္ၾကိမ္ကို ဘုရားဖူး ၆၀ ေလာက္ တည္းခိုႏိုင္တယ္။ သံဃာကေတာ့ ျမန္မာေက်ာင္းေတြ ထဲမွာဆိုရင္ ဘုန္းၾကီးရဲ့ ကုသိနာရံုေက်ာင္းက သံဃာအမ်ားဆံုးပါ ၁၂၅ ပါးခန္႔ရွိပါတယ္။ ကိုရင္ ၁၆ ပါးရွိပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံက တစ္ပါးပဲ ရွိျပီးေတာ့ နီေပါနဲ႔ အိႏၵိယက မ်ားပါတယ္၊ ဘုန္းၾကီး စည္းရံုးထားတာပါ။  
အပမာဒ။       ခုလို ျပည့္ျပည့္စံုစံု ရွင္းျပတာကို ေက်းဇူးတင္ ၀မ္းေျမာက္လွပါတယ္ဘုရား။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ယခုလို သာသနာေရးရာမ်ား ထြန္းကားေနမႈအေပၚ ဆရာေတာ္ရဲ့ အၾကံျပဳခ်က္မ်ားကိုလည္း သိခ်င္ပါေသးတယ္ဘုရား။
ဆရာေတာ္။    ခုလို ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ သာသနာတိုးတက္ ထြန္းကားေနတာ ဘုန္းၾကီး ၀မ္းေျမာက္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ အၾကံျပဳခ်င္တာကေတာ့ ဘာသာေရး စာေရးဆရာမ်ားေရာ၊ တိုးတက္ျပန္႔ပြါးေအာင္ ေဆာရြက္ေနသူမ်ားကိုေရာ အၾကံေပးခ်င္ပါတယ္။ ဘုရားရွင္ရဲ့ သာသနာေတာ္ကို ျပန္႔ပါြးေအာင္ ျဖန္႔တဲ့ေနရာမွာ ေရွးရိုးၾကီးကိုပဲ အားကိုးမေနပဲနဲ႔ ေခတ္အျမင္နဲ႔လည္း ႏႈိင္းယွဥ္ျပီး ေခတ္အျမင္ရွိၾကဖို႔လိုပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ေတာင္ျမိဳ႕ဆရာေတာ္ အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ ဆိုရင္ ဘုရားေဟာမ်ားကိုလည္း ေဖာ္ျပတယ္၊ ဗုဒဘာသာကုိ ေခတ္အျမင္နဲ႔လည္း မ်ားစြာတင္ျပထားပါတယ္။ ဆိုလိုခ်င္တာကေတာ့ ေရွးေဟာင္း ေရွးေဟာင္းကိုလည္း လက္ကိုင္ထားရပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ေခတ္အျမင္ သိပံအျမင္နဲ႔ ယွဥ္တြဲျပီးေတာ့ လက္ေတြ႔က်က် ယုတၱိ ယုတၱာက်က် ေခတ္လူငယ္ေတြ လက္ခံက်င့္သံုးႏိုင္ေအာင္လို႔ တင္ျပဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အရင္တုန္းကေတာ့ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္း ပညာေရးစနစ္ထြန္းကားလို႔ ဧ၀ံ ေမ သုတံ ဆိုရင္ နားလည္တယ္။ ခုေခတ္ ဘုန္းေတာ္ၾကီး ပညာေရးစနစ္ကလည္း မရွိသေလာက္ျဖစ္ေနေတာ့ ဧ၀ံ ေမ သုတံ ဆိုရင္ မသိတဲ့လူကမ်ားတယ္။ အဲဒါကို ဘုရားေဟာလည္း လူေတြသိေအာင္ ေခတ္အျမင္နဲ႔လည္း လက္ခံႏိုင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ေနက္တစ္ခုက ေပးကမ္းျခင္းျဖင့္ ေအာင္ျမင္ရာသည္ ဆိုတာလည္း ရွိပါတယ္။ သစၥာလည္း ခိုင္ျမဲရပါမယ္။ ယံုၾကည္မႈလည္း ရွိရပါမယ္၊ ဇြဲလဲရွိရမယ္၊ ဒါမွ သာသနာျပဳလို႔ရမွာပါ၊ ဘုန္းၾကီးကေတာ့ ကုသိနာရံုမွာ သစၥာျပဳျပီး သာသနာျပဳေနတာပါ၊ တကယ့္ သစၥာမွန္ကန္ရင္ တကယ္ေအာင္ျမင္ပါတယ္။ ဆိုလိုခ်င္တာကေတာ့ ဗုဒေဒသနာနဲ႔ ေခတ္အျမင္နဲ႔ သစၥာတရားနဲ႔ ယံုၾကည္မႈမ်ားစြာ လိုပါတယ္လို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ 
အပမာဒ။       မွန္လွပါဘုရား ဆရာေတာ္ၾကီးအေနနဲ႔ ျမန္မာျပည္ကို ေခတၱေရာက္ခိုက္ မအားလတ္တဲ့ၾကားက တပည့္ေတာ္ကို ခုလိုအခ်ိန္ေပးျပီး စိတ္ရွည္စြာ ေျဖၾကားေပးေတာ္မူတဲ့အတြက္ တပည့္ေတာ္ ဦးခိုက္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး ေမးခြန္းအေနနဲ႔ တပည့္ေတာ္မ်ား အပမာဒ မဂၢဇင္းနဲ႔ အပမာဒ မဂၢဇင္း စာဖတ္ပရိသတ္မ်ားကို ၾသ၀ါဒအက်ဥ္း ေပးေတာ္မူပါဦးဘုရား။
ဆရာေတာ္။    အပမာဒဆိုတာ မေမ့မေလ်ာ့ျခင္း မဟုတ္လား၊ ဒီစကားကို ျမန္မာႏိုင္ငံ ဗုဒဘာသာ၀င္တိုင္း ရင္းနီးျပီး ျဖစ္ခဲ့တဲ့စကား မဟုတ္လား၊ သူ႔အဓိပါယ္ အျပည့္အစံုက မေမ့မေလ်ာ့ျခင္းသည္ မေသျခင္းရဲ့အေၾကာင္း၊ ေမ့ေလ်ာ့ျခင္းသည္ ေသျခင္း၏အေၾကာင္း မဟုတ္လား၊ ဒကာၾကီးတို႔ေရာ စာဖတ္သူမ်ားပါ ဘုရားရွင္ရဲ့ အဆံုးအမျဖစ္တဲ့ ၀ိပႆနာအလုပ္ကို မေမ့ဖို႔လိုပါတယ္။ အျမဲသတိရေနဖို႔၊ စြမ္းႏိုင္သမွ်လုပ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒါမွလည္း မိမိတို႔ လိုခ်င္တဲ့ပန္းတိုင္ကို ေရာက္မွာပါ။ ဒါက ဒကာၾကီးတို႔ေရာ စာဖတ္သူမ်ားကိုေရာ ဘုန္းၾကီးေျပာလိုတာပါ။  အပမာဒ မဂၢဇင္းအေနနဲ႔ အခုလို ထုပ္ေ၀ေနတာ ဘုန္းၾကီး သေဘာက်ပါတယ္။ ဒါမယ့္ အထက္မွာေျပာခဲ့သလို ဗုဒေဒသနာေတာ္နဲ႔ ေခတ္အျမင္ကို ေပါင္းစည္းေပးဖို႔ လိုပါတယ္၊ ေရွးရိုးစာေပေတြ ထည့္တာလည္းထည့္ေပါ့ ေခတ္အျမင္အေနနဲ႔လည္း အမ်ားနားလည္ လက္ခံႏိုင္ေအာင္ ေရးသားၾကမယ္၊ တင္ျပၾကမယ္၊ ဆန္းသစ္ၾကမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ထရ၀ါဒ သာသနာေတာ္အတြက္ မဂၢဇင္းထုပ္ရက်ိဳး ေရးရက်ိဳးဟာ ပိုျပီးထိေရာက္မွာျဖစ္မယ္လို႔ ဘုန္းၾကီးေမတၱာစကား ေျပာၾကားပါတယ္။
အပမာဒ။       သာဓု- သာဓု- သာဓုပါ ဘုရား။ 

                                                                             အရွင္ေႏၵာဘာသ (ေက်ာက္ျဖဴ)
                                                                  

Sunday, October 10, 2010

ဘုန္းဘုန္း တာ့တာ

ဒီေခါင္းစဥ္ကို ဖတ္လိုက္ေတာ့ ဆရာေတာ္၊ သံဃာေတာ္မ်ားက ေဒၚအမာလည္း ခင္ပြန္းအနိစၥေရာက္တာနဲ႔ စိတ္မ်ား ကေတာက္ကတက္ ျဖစ္ေန႐ွာထင္ပါရဲ႔လို႔ ကၽြန္မကို သနားေနၾကမလား မသိပါ။

"ဘုန္းဘုန္း တာ့-တာ" ဆိုတဲ့အသံမ်ိဳး မၾကာမၾကာ ၾကားရလြန္းလို႔ နားကေလာတာနဲ႔ ဒီေခါင္းကို တပ္လိုက္မိတာပါ။ ကၽြန္မတို႔ဆီမွာ ကေလးငယ္ေတြကို လူႀကီးမိဘေတြက ဘယ္သူျပန္ခါနီးမွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ "တာ့-တာ" လို႔ ႏႈတ္ဆက္လိုက္ဆိုၿပီး လက္ျပခိုင္းေနၾကပါတယ္။

ၿမိဳ႔ေပၚတင္လားဆိုေတာ့လည္း မဟုတ္ေသးဘူး။ ဒီ တာ့-တာက ေတာႀကိဳအံုၾကားအထိ ပ်ံ႔ႏွ႔ံဆင္းသက္လို႔ ေနပါတယ္။

ဒါကို ေထာက္ျခင္းအားျဖင့္ ကၽြန္မတို႔မွာ ျပန္ခါနီးႏႈတ္ဆက္စကား တခု မ႐ွိမျဖစ္၊ အပူတျပင္း လိုအပ္ေနတဲ့ပံုပါပဲ။ လိုသမွ မဟားဒယားမို႔ ကိုယ့္မွာလည္း မ႐ွိေလေတာ့ သူမ်ားဟာကို အတင္းဆြဲယူသံုးထားရတဲ့ သေဘာမ်ိဳး ျဖစ္ေနပါၿပီ။

"တာ့-တာ" ဆိုတာ ဘယ္လူမ်ိဳးက သံုးစြဲတဲ့ စကား၊ ဘာအဓိပၸါယ္႐ွိတယ္ဆိုတာကို ဇစ္ဇစ္ျမစ္ျမစ္ သိၾကတာလဲ မဟုတ္ပါဘူး။ ႏို႔ေပမယ့္ လက္ကေလးလႈပ္ျပၿပီး ေတြ႔ကရာလူကို "တာ့-တာ" ေနၾကပါတယ္။ တခ်ိဳ႔ကမ်ား ကဲသထက္ကဲၿပီး "ဘိုင့္ဘိုင္- တာ့တာ-ခ်ဲရီးယို" အထိ လုပ္ေနၾကေလရဲ႔။

ကၽြန္မတို႔ ငယ္ငယ္တုန္းကေတာ့ အိမ္တအိမ္က ျပန္ေတာ့မယ္ဆိုရင္ အေမကသင္တာ လူႀကီးေတြကို "ဦးတင္ပါေသးရဲ႔" လို႔ ေျပာၿပီး ႏႈတ္ဆက္ခဲ့ရမယ္တဲ့။ နည္းနည္းႀကီးလာေတာ့ "ကၽြန္မကို ခြင့္ျပဳပါဦး" လို႔ ႏႈတ္ဆက္ခဲ့ရတယ္။ ေနာက္ေတာ္ေတာ္ႀကီးလာျပန္ေတာ့ "ျပန္ပါဦးမယ္ေနာ္" လို႔ ေျပာရတယ္။ ဒါ ျမန္မာ့ ႏႈတ္ဆက္နည္း ျဖစ္မွာပါပဲ။ ခုေခတ္လို လက္ကေလးျပၿပီး "တာ့-တာ" လို႔ ဆိုမိရင္ အေမက လက္မ်ား ပုတ္ခ်မလား မသိဘူး။ ၿပီးေတာ့ "ဘာလဲ ညည္းတို႔စကားက တာတယ္ဆိုတာ ေကာင္းမွတ္လို႔ လူထဲသံုးေနရတာလား" လို႔ ေငါက္မွာ အမွန္ပါပဲ။

ျမန္မာစကားက လူေပၚစ အဆင့္မ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး။ ႂကြယ္၀ပါတယ္။ ေ၀ါဟာရ မဆင္းရဲပါဘူး။ လူၾကည့္ၿပီး အသက္နဲ႔အလိုက္ ဂုဏ္သိကၡာနဲ႔အလိုက္ သံုးႏႈန္းေျပာဆိုရတဲ့ စကားမ်ိဳးပါ။ ဒီလိုယဥ္ေက်းမႈဟာ လူမ်ိဳးတိုင္းမွာေတာင္ မ႐ွိပါဘူး။ လူ႔ယဥ္ေက်းမႈ သမနိ ႐ွည္လွတယ္ဆိုတဲ့ တ႐ုတ္တို႔လို လူမ်ိဳး အခ်ိဳ႕ မွာသာ ႐ွိတာပါ။

အေဖလုပ္တဲ့ လူအေပၚကို ကိုယ္ဘယ္ေလာက္ႀကီး မေက်လည္ေပမယ့္ "မင္းကလဲကြာ" လို႔ ျမန္မာစကားက ေျပာလို႔ မရပါဘူး။ "ခင္ဗ်ားႀကီးကလဲဗ်ာ" လို႔ ေျပာမိရင္ေတာင္ "အေဖကို ခင္ဗ်ားလံုးႀကီး ႐ိုက္ေျပာတာ ႐ိုင္းလိုက္တာ" လို႔ ဆိုပါေသးတယ္။ "ယူကလဲ ဂြက်လိုက္တာ" လို႔ ေျပာခ်င္လို႔လဲ မျဖစ္ပါဘူး။ "အေဖကလဲ အေဖရာ" ဆိုတာမ်ိဳးကို အလြန္ဆံုးေျပာရတာပါ။ ျမန္မာမွာ ကိုယ္က ေျပာခ်င္တဲ့လူနဲ႔ တန္ရာေ၀ါဟာရကို ေ႐ြးၿပီး သံုးစြဲရပါတယ္။ ဒါဟာ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈပဲ။

ခုေတာ့ ရည္းစားလည္း "တာ့-တာ"၊ သူငယ္ခ်င္းလည္း "တာ့-တာ"၊ ဘုန္းႀကီးရဟန္း လည္း "တာ့-တာ" တဲ့။ ဘယ္လိုမ်ား ျဖစ္ေနၾကတယ္ မသိပါဘူး။

ကၽြန္မတို႔ မိုးကုတ္သြားလည္ၾကေတာ့ မိတ္ေဆြေတြကို ျပန္ပါ့မယ္လို႔ ႏႈတ္ဆက္တဲ့အခါ အိမ္တိုင္းက ျပန္ႏႈတ္ဆက္တဲ့စကားက "ျဖည္းျဖည္း ျပန္ပါ႐ွင္" တဲ့။ ဒါဟာ ျပန္ခါနီး လူကို မိုးကုတ္က ႏႈတ္ဆက္တဲ့ စကားပါ။ မိုးကုတ္မွာ လမ္းေတြက ေျမျပင္လမ္း မဟုတ္ဘူး။ အတက္အဆင္း၊ အေကြ႔အေကာက္ေတြ၊ ကားနဲ႔ ခရီးသြားရတာ။ ကားအျမန္ေမာင္းရင္ အသက္အႏၱရာယ္နဲ႔ ေတြ႔ရတာ၊ ေတြ႔ေပါင္းလည္း မေရမတြက္ႏိုင္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ သူတို႔ဆီမွာ ခြဲခါနီး ႏႈတ္ဆက္တဲ့ လူတိုင္းကို "ျဖည္းျဖည္းပဲျပန္ပါ" လို႔ ႏႈတ္ဆက္မွာ မွာတာထင္ပါရဲ႔။ ေမတၱာ ေစတနာ က႐ုဏာအျပည့္နဲ႔ ႏႈတ္ဆက္လိုက္တဲ့ စကားမို႔ ၾကားရသူရဲ႔ နားထဲမွာ ခ်မ္းေျမ့ၾကည္ႏူး လိုက္တာ။ "တာ့-တာ" နဲ႔ မကြာလား။

ျမန္မာမွာ ႏႈတ္ဆက္စကားေတြ ႂကြယ္ႂကြယ္၀၀ ႐ွိၿပီးသားပါ။

လူထုေဒၚအမာ

ေသာင္းေျပာင္းေထြလာမဂၢဇင္း၊ တြဲ ၁၈၊ အမွတ္ ၈၊ ၁၉၈၃ ဧၿပီ။